13.6.17

Modul Bimbingan Kesejahteraan Mental- Seni Emosi

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu yang pastinya sihat dan cergas hari ini. Cikgu semangat nak buat bimbingan di kelas ni. Hari ini cikgu bersama anak-anak tahun 5 Arif. Jom bersama kami.

Modul : Psikososial & Kesejahteraan Mental
Tajuk : Seni Emosi
Tahun : 5 Arif
Objektif: Murid didedahkan dengan kepelbagaian emosi
               Murid tahu menilai bentuk emosi  dari mimik muka
Bahan : Buku emosi dan marker

Langkah :
1-Guru masuk ke dalam kelas dengan mimik muka yang masam. Guru menunggu murid memberi salam. Selepas itu guru mula mempamerkan wajah senyum.  Guru kemudian bertanya siapa yang tidak hadir dan menunjukkan wajah terkejut apabila nama murid dinyatakan.
2-Guru bertanya kepada murid apa yang mereka nampak perubahan aneh dalam diri cikgu. Tanya murid ketika masuk ke kelas dia berwajah seperti apa.... ketika selepas memberi salam wajahnya bagaimana dan ketika bertanya siapa yang tidak hadir...
3-Guru menerangkan bahawa itu merupakan mimik muka yang menunjukkan emosi. Dan banyak emosi yang ada dan murid tidak tahu.
4-Di dalam kumpulan, guru memberikan buku emosi. Murid perlu melihat dan belajar bentuk-bentuk emosi. Murid boleh memilih bentuk MATA, HIDUNG DAN MULUT untuk membentuk emosi baru.
5-Guru mengarahkan murid setiap kumpulan untuk keluar dan melukis wajah emosi yang mereka pilih. Apabila ada rakan yang sudah memilih wajah emosi tersebut rakan lain tidak boleh melukis wajah yang sama.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan