4.12.15

BOOK CREATIVE MENTORING

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog cikgu. Sihat semua? Alhamdulillah harap semua berada di bawah lindungan dan rahmat dari-Nya.

Waktu cuti yang sedikit ini bolehlah cikgu membina sebuah buku khas yang akan cikgu gunakan tika di dalam kelas bimbingan. Nama buku ini BOOK CREATIVE MENTORING . Biasanya GBK akan kekurangan bahan walaupun idea banyak. Oleh kerana mula tahun depan Unit kaunseling cikgu akan menggunakan " 1 buku 1000 motivasi", iaitu semua murid ada 1 buku motivasi yang akan digunakan tika GBK masuk ke dalam kelas. Jadi mereka boleh tulis apa saja bahan dan motivasi dari GBK. Jadinya cuti ini cikgu fokus untuk bina LATIHAN/RISALAH/HOMEWORK yang bersesuaian mengikut tema yang menjurus kepada perkhidmatan bimbingan seperti emosi, jadual belajar, teknik belajar, pelbagai kemahiran dan banyak lagi . Latihan yang boleh diedar pada murid dan murid dapat tampal di dalam buku..Tidaklah sia-sia kata-kata GBK pada murid. Lagipula buku ini murid akan bawa dari tahun 1 hingga tahun 6. Alhamdulillah juga.

Ada 168 muka surat. Buku dibuat khas untuk saya gunakan dalam kelas bimbingan sepanjang tahun. Semuanya tajuk dibina khas berkaitan bimbingan kaunseling sahaja. Lampiran aktiviti murid yang murid boleh guna dan ditampal di dalam buku. Selaras dengan rencana asal saya yang sudah dibincang bersama PIBG iaitu pembelian 1 buku bimbingan yang termasuk dalam yuran buku. Buku yang akan diguna oleh semua murid thn 1 hingga di bawa ke thn 6. Dengan Moto= 1 MURID 1000 MOTIVASI. Nanti cikgu kongsikan bentuk bukunya. Buku biasa aja beli kat kedai dengan bantuan kedai  PIBG sekolah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan