4.12.15

BOOK CREATIVE MENTORING

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog cikgu. Sihat semua? Alhamdulillah harap semua berada di bawah lindungan dan rahmat dari-Nya.

Waktu cuti yang sedikit ini bolehlah cikgu membina sebuah buku khas yang akan cikgu gunakan tika di dalam kelas bimbingan. Nama buku ini BOOK CREATIVE MENTORING . Biasanya GBK akan kekurangan bahan walaupun idea banyak. Oleh kerana mula tahun depan Unit kaunseling cikgu akan menggunakan " 1 buku 1000 motivasi", iaitu semua murid ada 1 buku motivasi yang akan digunakan tika GBK masuk ke dalam kelas. Jadi mereka boleh tulis apa saja bahan dan motivasi dari GBK. Jadinya cuti ini cikgu fokus untuk bina LATIHAN/RISALAH/HOMEWORK yang bersesuaian mengikut tema yang menjurus kepada perkhidmatan bimbingan seperti emosi, jadual belajar, teknik belajar, pelbagai kemahiran dan banyak lagi . Latihan yang boleh diedar pada murid dan murid dapat tampal di dalam buku..Tidaklah sia-sia kata-kata GBK pada murid. Lagipula buku ini murid akan bawa dari tahun 1 hingga tahun 6. Alhamdulillah juga.

Ada 168 muka surat. Buku dibuat khas untuk saya gunakan dalam kelas bimbingan sepanjang tahun. Semuanya tajuk dibina khas berkaitan bimbingan kaunseling sahaja. Lampiran aktiviti murid yang murid boleh guna dan ditampal di dalam buku. Selaras dengan rencana asal saya yang sudah dibincang bersama PIBG iaitu pembelian 1 buku bimbingan yang termasuk dalam yuran buku. Buku yang akan diguna oleh semua murid thn 1 hingga di bawa ke thn 6. Dengan Moto= 1 MURID 1000 MOTIVASI. Nanti cikgu kongsikan bentuk bukunya. Buku biasa aja beli kat kedai dengan bantuan kedai  PIBG sekolah.




Read More...

Hadiah dari Kamar Sentuhan Kasih 2016

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua rakan-rakan pembaca blog cikgu. Cuti sekolah ni cikgu kumpul semua hadiah-hadiah baki tahun 2015. Tambah juga sikit-sikit untuk bagi penuh rak. Cikgu susun dalam 1 ruang rak dalam almari bilik bimbingan ini.

Tujuan hadiah ni bukan sekadar suka-suka. hadiah ini sebagai penghargaan pada murid dari unit bimbingan. Contohnya jika cikgu tahu ada murid yang terjumap duit dan pulangkan, murid yang kelas hujung kemudian lompat ke kelas pertama, murid yang selalu solat sunat dhuha masa rehat, murid yang rajin menolong cikgu, murid yang kasut sentiasa bersih dan banyak lagi. Dengan syaratnya semua dalam pengetahuan cikgu. Bukan dari maklumat luar.

Kebiasaan cikgu akan minta murid tersebut hadir ke bilik bimbingan dan memilih hadiah apa yang dia suka. Bukan cikgu yang pilih ya. Uhhh mesti murid seronok!. yang benarnya cikgu suka bila tengok murid seronok. Rasa bahagia. Rasa berkongsi kasih sayang. Rasa berkongsi rezeki.

Dalam masa yang sama mendidik murid bersahsiah baik da terpuji.

Cok cok kendong
Kendong nari-nari
Penuh segerobok
Macam-macam hadiah cikgu isi
Mari kongsi rezeki
Buat anak syurgawi
Tunggu naik cuti
Bilik kaunseling menanti


Read More...

Counseling Notebook 2016

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Alhamdulillah hari ini cikgu nak berkongsi tentang buku kaunseling peribadi cikgu. Dah siap dah untuk tahun 2016.

2 minggu dah sesi persekolah bercuti. Tapi cikgu masih hadir ke sekolah setiap hari. menyiapkan kerja yang dipertanggungjawabkan iaitu sebagai penyelaras buku perancangan sekolah 2016. kena siapkan sebab nak hantar cetak. nanti mesyaurat awal tahun guru buku akan diedarkan. Sambil-sambil tu cikgu siapkan juga keperluan unit bimbingan kaunseling. Banyak yang cikgu rancangan tapi untuk hari ini cikgu siapkan dulu Buku Kaunseling peribadi cikgu. Saja nak cabar diri, kononnya buat dalam bi sepenuhnya.Jadi tahun depan nak tulis apa-apa dalam tu fully bi.

Contents:
Table years n month
Username/password
School term
Pay table 
Leave record
Position duties and
Professional contribution /non
Date courses/meeting
Meeting notes



Read More...