6.9.15

Relaksasi Minda dan Relaksasi Badan Yang Murid Cikgu Paling Suka

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Harap semuanya sihat dan berada dubawah lindungan Allah SWT. Aminn.

Ok, hari ini cikgu nak cerita tentang satu rileksasi yang murid-murid cikgu suka benar. Biasa kalau masuk kelas bimbingan mesti mereka minta untuk buat relaksasi dahulu. Dan biasanya juga cikgu akan turutkan sebab apa..... sebab mereka berjanji akan berkelakuan baik untuk mendengar bimbingan yang cikgu sampaikan selepas rileksasi. Mestilah cikgu pun seronok kalaulah dijanjikan begitu. hihihi... Dan kebiasaannya juga mereka menepati janji dan selesai rileksasi cikgu dengan mudahnya beri bimbingan ikut modul dan waktu berjalan sangat cepat kerana kerjasama mereka yang baik. beberapa kali cikgu cikgu tak sedar masa dah habis.

Cikgu nak kongsi cara cikgu buat Rileksasi Minda dan Rileksasi Badan yang cikgu buat ni. Mudah saja. Memula dulu cikgu belajar dengan Cikgu Tee Mei Lian pada awal tahun lepas. Kami kenal sewaktu sama-sama buat pembentangan amalan terbaik negeri pada 2014. Rentetan dari situ daerah cikgu buat lawatan ke sekolah cikgu tee dan belajar bagaimana relaksasi dijalankan. Tapi masa tu kami dengar dengan bahasa cina. Agak tak berapa faham. Jadi di sini cikgu mudahkan pada bahasa yang cikgu mudah faham dan paling penting anak murid cikgu yang sekolah rendah ni pun faham. Jadi cikgu berikan langkah dan ayat yang biasa cikgu gunakan ya.

Memula kita belajar RELAKSASI MINDA dahulu. Cikgu mudahkan sebab anak murid cikgu sekolah rendah. Kalau murid sekolah menengah bolehlah guna bahasa yang aras tinggi ye. Ini ada beberapa gambar murid-murid cikgu waktu laksana relaksasi minda. Gambar-gambar lain boleh tengok dalam blog ini juga. JOM!

Baiklah anak-anak, kita mulakan hari yang indah ini dengan relaksasi minda. Agar ketenangan muncul dalam diri, agar aura positif sentiasa menyelubungi diri. Baiklah. Sudah sedia?? Duduk dengan selesa. Duduk dalam keadaan anak-anak paling selesa.. Tangan di atas peha. Dah sedia?  Dalam kiraan 3 bila cikgu sebut 3 baru semua tutup mata. 1....2...3..

Tarik nafas...hembus..tarik nafas dan hembus... tarik nafas lagi dan hembus..

Kita mula dari atas kepala. Fokuskan kepada fikiran anak-anak. Kosongkan minda. Usah fikir apa-apa. Rileksss... kosongkan minda, rilekss...

Kemudian turun kepada mata.Pastikan mata anak-anak tertutup rapat. Tidak terlalu kuat.Pejam dengan lembut seperti anak-anak sedang tidur yang sangat-sangat lena. Rileks.. Sambil itu bernafas dengan lembut. Rilekss..

Turun pula pada hidung, pastikan anak-anak menggunakan hidung untuk bernafas dengan betul. Perlahan-lahan dan tidak terlalu laju. Rilekss.. Rilekss..

Sekarang turun pada bibir. Pastikan bibir atas dan bawah ditutup rapat. Lidah tidak bergerak-gerak didalam mulut. Rileks.. 

Jatuhkan bahu anak-anak seperti sedang melepaskan penat. Rileks... nafas dengan perlahan , rilekss..

Pastikan jari jemari tidak bergerak-gerak dan kaki juga tidak bergerak-gerak. (Jika duduk dikerusi boleh katakan pastikan tapak kaki rapat dengan lantai). Rilekss.. rilekss..

Baiklah kita mula dari atas kepala semua.. (Ulang langkah di atas)

Sekarang cikgu mahu anak-anak bisik dalam hati. 
-Terima kasih Ya Allah kerana aku masih hidup pada hari ini
-Terima kasih mak ayah kerana melahirkan aku didunia ini.
-Terima kasih cikgu kerana beri ilmu padaku.

Sekarang cikgu mahu anak-anak bisik kata-kata terima kasih pula pada diri.
-Terima kasih tangan kerana bantu aku untuk menulis selama ini
-Terima kasih kaki kerana aku boleh sampai kesekolah dengan selamat

Ok, sekarang bisik juga kata-kata janji pada diri.
-Aku berjanji akan puasa penuh pada tahun depan
-Aku berjanji tidak akan meninggalkan solat lagi
-Aku berjanji tidak akan meninggikan suara pada mak dan ayah lagi
-Aku berjanji akan lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan selepas ini.

Tarik nafas...hembus..tarik nafas lagi..hembus..tarik nafas dan hembus..

Dalam kiraan 3 bila cikgu sebut 3 semua buka mata dan kekal senyap. 1...2....3.. Murid semua minum air dahulu barulah boleh bercakap. 

PERINGATAN PENTING. JIKA SELEPAS SEBUTAN KE 3 DAN MASIH ADA MURID YANG BELUM SEDAR, BOLEH BIARKAN. BERIKAN MASA UNTUK MURID TERSEBUT UNTUK BANGUN.



Ok, sekarang cikgu nak kongsi cara cikgu laksanakan Relaksasi Badan pula.  Biasa selepas relaksasi minda cikgu akan buat relaksasi badan sebagai kesinambungan.  Sebab apa? kerana biasanya lepas buat relaksasi minda, murid akan rasa seperti baru bangun tidur, masih ngantok, tenang, sendi-sendi lemah.. jadi perlunya ada kesinambungan untuk rehatkan sendi-sendi pula.  ok JOM!


Baiklah anak-anak, sekarang kita akan sama-sama buat relaksasi badan. Betulkan kedudukan awak. Duduk dalam barisan. Pastikan barisan semuanya tegak. Dan duduk dalam keadaan yang awak paling selesa.

Sebentar lagi anak-anak akan merehatkan tubuh masing-masing. Pastikan rakan-rakan selesa dengan awak dan pastinya awak akan selesa dengan kawan juga. Sama-samalah kita beri keselesaan kepada orang disekeliling kita. 

Cikgu akan mulakan ikut barisan. Murid yang barisannya cikgu sebut akan baring, letakkan kepala anak-anak diatas betis rakan dibelakang. Tutup mata dan tangan kiam. Tangan perlu diletakkan diatas pusat agar pernafasan anak-anak dapat dirasai dan dapat pastikan anak-anak semua bernafas dengan tenang.

Baiklah dah sedia semua? Kita mulakan dari barisan 1 turun.. barisan 2 turun... barisan 3 turun... seterusnya.....

Ok, cikgu beria anak-anak masa 10 minit untuk rehatkan diri anak-anak. Cikgu beri peluang untuk anak-anak rehat, rilekss..kosongkan minda atau fikirkan hal yang indah-indah..tenangkan diri dan boleh tidur. 

Selepas 10 minit. 

Baiklah anak-anak..10 minit sudah berlalu. Dalam kiraan 3 apabila cikgu sebut 3 semua murid boleh buka mata dan bangun dengan perlahan.Kekalkan kesenyapan. 

PERINGATAN PENTING. JIKA SELEPAS SEBUTAN KE 3 DAN MASIH ADA MURID YANG BELUM SEDAR, BOLEH BIARKAN. BERIKAN MASA UNTUK MURID TERSEBUT UNTUK BANGUN.





Read More...

Basikal Berhias Dianjurkan Oleh Unit Bimbingan Kaunseling

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pemabca blog cikgu. Moga semua sihat dan berada dibawah lindungan Allah SWT.  Sudah masuk tahun ke 5 cikgu menjadi penyelaras Bulan kemerdekaan Sekolah. dan 2 tahun sudah cikgu bekerjasama dengan cikgu arsyad iaitu guru sivik,kajian tempatan  dan sejarah.

Jika dulu cikgu penyelaras terpaksa guna duit kaunseling sepenuhnya...Start posting dah lagu tu.hihihi..kita mengikut perintah.. Emmm.. dalam 2 tahun ni cikgu bekerjasama dengan cikgu arsyad dan dapatlah bahagi kewangan dimana cikgu arshad untuk tahap 2 dan cikgu ambil prasekolah, pendidikan khas dan 1,2,3. Aktivti pun cikgu bagi dua bersama cikgu arsyad ikut tahap yang kami ambil. Dapatlah ringankan sikit kerja cikgu dan kewangan unit kaunseling. Sekolah lain duit untuk kemerdekaan ada yang guna unit sivik dan lain-lain.

Ok untuk tahun ni buat pertama kali Unit Bimbingan Dan Kaunseling buat pertandingan basikal berhias. Cikgu pun dah siapkan poster yang akan ditampal di kelas-kelas tahap 2 sebab ianya hanya terbuka untuk murid tahap 2 sahaja. Nanti cikgu juga akan follow up ketika diperhimpunan.

Selamat hari kemerdekaan untuk Negara Malaysia!




Read More...

Ke Rumah Murid Pemulihan

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa khabar ya? Pagi ini cikgu sudah berjanji dengan Guru Pemulihan sekolah cikgu Pn Siti Rosmah untuk ke rumah murid pemulihan. Jika ikut laporan cikgu, tahun lepas cikgu sudah pergi dua kali kerumah murid yang sama atas sebab yang sama.

Jadinya hari ini cikgu dan cikgu Rosmah ke rumah murid tersebut untuk cuba mengenalpasti punca penyebab murid tidak hadir ke sekolah. Adakah sama penyebabnya dengan tahun lepas.  Kali ini cikgu pergi berdua sahaja sebab GPK HEM ada tugas yang tak boleh dielakkan dan GPK HEM beri izin kami keluar. Cikgu jika nak ke rumah murid memang akan bersama GPK HEM. Memang prosedurnya begitu.

Butiran terperinci tidak dapat cikgu tulis disini. kami kerumah murid dan cuba berbincang untuk mencari jalan penyelesaian. Besar harapan cikgu agar murid ini dapat bersekolah seperti biasa. Tanpa kerjasama kedua belah pihak mungkin perkara ini tidak dapat diatasi secepatnya.




Read More...

Bual Ingatan Mesra Bersama Murid Tahun 6

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Harap semuanya sihat. Cuaca panas sekarang ini. Last hujan di sini 7 hari lepas.

Pagi ini selepas perhimpunan  murid tahun 6 berkumpul untuk mendengar ingatan mesra dari pihak pentadbir, guru bimbingankaunseling juga guru matapelajaran. Sedikit isi butiran cikgu sertakan.

Guru Besar: 1-Jaga Kesihatan
                    2-Pegang kuat pada azam untuk capai kejayaan dalam UPSR. Pastikan lulus semua.
                    3-Usaha dan doa.
                    4-Solat hajat diteruskan pada 6 dan 7hb 9. Setiap pagi.

GPK HEM: 1-Taklimat ringkas sekolah kawalan
                    2-Edaran borang sekolah kawalan

Pn.Norsidah:1-Kelengkapan alat tulis
                     2-Maklumat perpindahan kelas 6A ke makmal sains, 6B ke bilik PSB dan 6C ke Bilik                             KH.

Guru BNK : 1-Murid tidak hadir pada khamis lepas tinggal untuk pemberian slip periksa
                     2-Isi borang sekolah kawalan perlu dalam pengetahuan ibu bapa
                     3-Maklumat perpindahan meja/kerusi ke dewan peperiksaan






Read More...

PEMBENTANGAN JADUAL MAKAN UPSR DAN JADUAL UJIAN UPTITUD TAHUN 6

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada smeua pembaca blog cikgu. Apa khabar semua? harap semua berada didalam keadaan shat hendaknya dan berada di bwah rahmat Allah.

Seperti yang diarahkan oleh GPK 1 cikgu Pn Satinah, seperti biasa juga bila menjelang tarikh nak UPSR cikgu perlu bersedia merangka jadual makanan murid UPSR juga jadual sewaktu ujian uptitud dijalankan.  Jadual makan ni penting sebab perlu ada guru-guru yang bertugas menjaga makan murid UPSR yang merangkumi sarapan, kudapan dan makan tengah hari. Jika tiada guru yang bertugas waktu makan ni dikhuatiri murid berebut-berebut mengambil makanan. Guru yang bertugas untuk jaga makanan pada 3 hari UPSR ini cikgu ambil guru tahun 1,2 dan 3 sebab murid 1-3 dicutikan.

Cikgu juga susun atur jadual ketika ujian uptitud yang mana ujian tu dijalankan waktu petang. Jadi hari khamis tu murid tak dibenarkan balik. Perlu ada guru yang bertugas untuk jaga makanan tengah hari, kawalan murid untuk solat dan sebagainya.

Jadi, hari ini sedikit masa diambil untuk beri taklimat kepada semua guru-guru. Harapnya semua berjalan dengan lancar pada 8.9 dan 10 september 2015 ini. Juga harapnya tiadalah ulangan UPSR lagi ya. Macam biasa si pengambil gambar tiada dalam gambar.










Read More...

1.9.15

Ke Rumah Murid Lagi (Bersama GB, GPK HEM dan Guru Kelas)

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada smeua pembaca blog cikgu. Apa khabar semua? Harap sihat hendaknya ya. Oklah, masih ingat tak sebelum ini cikgu ada post kisah murid tahun 6 cikgu yang tak datang sekolah sebab tak sihat dan cikgu bawa dia ke klinik?

Pagi ini cikgu cek dia di kelas, sah tak datang! jadinya jumlah tak datang 7 hari berturut-turut. Cikgu apa lagi, macam lipas kudung jumpa GB. yelah 7 hari nak UPSR ok!

Jumpa GB terangkan perihal murid ini serba sedikit dan terus GB ajak GPK HEM, dan guru kelas pi rumah murid. Kami jalan kaki saja sebab rumahnya dekat dengan sekolah.

GB dan cikgu pujuk murid tersebut bersilih ganti. Habis akal cikgu cikgu ni. Ni kali ke 3 cikgu pi rumah murid ini. Insya-Allah harap esok dia kembali ke sekolah dan bersedia untuk UPSR pada minggu depan.

Hailaaaa anak-anak.... kamu yang nak UPSR cikgu yang tak tidur malam pikir.

JALAN KAKI AJE

GB SEDANG MEMUJUK MURID



Read More...

Modul Bimbingan Kesejahteraan Mental( 4 LDK)

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa khabar? harap sihat hendaknya.  Hari ini cikgu masuk ke kelas tahun 5 cerdas. Masa yang diberi kepada cikgu ialah 2 masa iaitu 1 jam.

Kebetulan cikgu ada urusan tadi terkejar-kejar juga. Jadinya cikgu masuk kelas tanpa bawa modul bimbingan. Namun cikgu laksanakan juga bimbingan yang dah biasa cikgu buat dan kebiasannya murid memang suka!

Cikgu buat bimbingan LDK yang akan buat murid fokus pada apa yang cikgu arahkan.

Ini cikgu senaraikan LDK-LDK yang cikgu jalankan hari ini ikut turutan ya.
1-Rileksasi Minda (kemahiran berfokus)
2-Kiri kanan kiri depan depan belakang (kemahiran mendengar dan berfokus)
3-Salah benar salah (kemahiran mendengar dan berfokus)
4-Rileksasi Badan (kemahiran berfokus)

BAHAN-BAHAN
-Tiada. Sebab dah hafal semuanya

OBJEKTIF
1-Murid dapat belajar dengan lebih fokus dan lebih perhatian

Cikgu nak tulis step by step LDK ini namun cikgu nak siapkan kerja lain dulu. Nanti free-free cikgu tulis penuh cara laksanakan.

Letak dulu gambar murid-murid cikgu tadi.
INI RILEKSASI MINDA


INI KIRI KANAN DEPAN DEPAN BELAKANG


INI SALAH BENAR SALAH


RILEKSASI BADAN




Read More...

Packing kismis dan air zam-zam untuk 3 hari UPSR

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Lagi 7 hari saja nak UPSR. Aduiii berderau rasa. Kita pula yang risau dan berdebar-debar.

Sudah jadi rutin setiap kali hari UPSR tu, 3 hari akan diberikan air zam-zam kepada murid sebelum masuk dewan periksa. Kismis pula kita bagi awak letak disetiap kelas. Untuk tahun ini kita kekurangan bajet. Huuhuhu...

Jadinya kita berikan air zam-zam dan kismis pada hari peperiksaan sebenar. Dalam masa yang sama peringatkan murid agar amalkan makan kismis dan minum air zam-zam sejak dari bulan januari lagi. Minta mak ayah belikan.

Hari ini cikgu dan cikgu siti meriam mula proses kismis dan air zam-zam. Ecehhhh! macam kerja berat pula.

Kami masukkan kismis dan air zam-zam dalam bekas plastik kecil sahaja. Senang murid nak pegang dan cari dalam bakul yang akan disediakan nanti mengikut nombor giliran.




Read More...

Slot Rileks Emotion Up Motivation

Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa khabar semua? cikgu doakan semua sihat walafiat da berada dibawah rahmat Allah hendaknya.

Alhamdulillah hari ini cikgu bersama murid-murid tahun 6 sekolah cikgu. Lepas perhimpunan rasmi pagi semua murid tahun 6 berkumpul di dewan. Program bawah seliaan cikgu ini berjalan sehingga jam 10.00 iaitu sebelum rehat. Naik rehat murid akan belajar seperti biasa.

Cikgu beri rehat pada guru-guru tahun 6 sekejap. Hihihi.. juga bagi rehatkan minda murid tahun 6.

Berikut ialah slot perincian yang cikgu buat selama 3 jam ini bermula 8.30 am hingga 11.30 am.

Slot Pengenalan
-Relaksasi Minda
-Rileksasi Badan

Slot Pertengahan
-Mudahnya UPSR!
-Gemuruh Dance
-Kiri kanan depan depan belakang

Slot Peleraian
-Toys Therapy (Bimbingan Kelompok)
-Kolam Jiwa

Paling best bila objektif cikgu tercapai. Meh tengok!
Ini gambar-gambar perjalanan program

 





















Read More...